کار شناسایی پهپاد ترکیه‌ای ‌‌در منطقه سقوط بالگرد با مشکل مواجه شد‌  اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته
سرخط خبرها

برای داشتن یک چهارشنبه­ سوری ایمن، ابتکار عمل را در دست بگیرید

  • کد خبر: ۱۵۴۹۱۹
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
برای داشتن یک چهارشنبه­ سوری ایمن، ابتکار عمل را در دست بگیرید
بچه‌ها عاشق آتش‌بازی هستند، پس به‌جای بکن و نکن بیش ازاندازه سعی کنید آن‌ها را در مراسم چهارشنبه آخر سال خودتان همراهی کنید تا از این طریق بتوانید مراقبشان باشید. همچنین بهتر است که ابتکار عمل را به‌دست بگیرید و برای این مراسم خودتان برنامه‌ریزی کنید تا مشکلات کمتری پیش بیاید.

معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ چهارشنبه‌سوری، جشنی بهاری است و به نشانه دفع شر و بلا و برآورده‌شدن آرزو‌ها در استقبال از نوروز برگزار می‌شود. جشنی چندهزارساله که در آن مردم آتش درست می‌کردند و با خواندن شعر و داشتن آرزو‌های خوب برای هم از روی آن می‌پریدند. این جشن در زمان قاجار و با ورود مراسم آتش‌بازی به ایران کمی تغییر شکل پیدا کرد و کم‌کم در گذر زمان به شکل امروزی درآمد.

جشنی که حالا کم از میدان جنگ ندارد و همه‌ساله تعداد زیادی زخمی و کشته برجا می‌گذارد. با همه این‌ها، قصد نداریم امرونهی کنیم و به شما بزرگ‌تر‌ها هم چنین توصیه‌ای نمی‌کنیم، ولی به‌طور حتم می‌توان با کمی تدبیر و داشتن ابتکار عمل در برگزاری این مراسم، از میزان آسیب‌های زیاد آن کم کرد.

۵۰ درصد
در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته، اورژانس مشهد ۲۴ زخمی را مداوا یا به بیمارستان منتقل کرد که نسبت به آمار سال پیش از آن، ۵۰ درصد افزایش داشته است.

برگزاری مراسم با این شرط

  • کودکان و نوجوانان بیشترین استفاده‌کنندگان از مواد محترقه و منفجره هستند و بیشترین آسیب را هم از حوادث چهارشنبه‌سوری می‌بینند، پس درباره این نکات با آن‌ها حرف بزنید و به آن‌ها هشدار بدهید.
  • نگهداری مواد محترقه و تهیه و ساخت آن‌ها به‌ویژه در خانه و زیرزمین کار بسیار خطرناکی است.
  • از حمل مواد آتش‌گیر و انفجاری، حتی به مقدار بسیار کم، در جیب لباس و کیفشان خودداری کنند.
  • هرگز مواد منفجره و محترقه را به‌طرف دیگران پرتاب نکنند و به‌هیچ‌وجه این مواد را در ظرف‌های شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهند؛ چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب می‌شود و سبب آسیب زیادی خواهد شد.
  • هرگز از ماده محترقه و منفجره‌ای که یک‌بار استفاده شده است، دوباره استفاده نکنند.
  • از آتش‌زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحد‌های مسکونی یا کوچه و خیابان خودداری کنند. این آلودگی‌ها مشکلات تنفسی زیادی را برای آن‌ها و دیگران ایجاد می‌کند.
  • هیچ‌گاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنند و از ریختن موادی مانند نفت و بنزین نیز بر روی آتش بپرهیزند.
  • از پـرتاب مـواد آتـش‌زا ماننـد فشفشـه و موشک بر روی درخت‌ها، بام و بالکن خانه‌ها که از عوامل مهم در بروز آتش‌سوزی هستند، خودداری کنند.
  • از انداختن ظر‌ف‌های تحت‌فشار مانند کپسول‌ها و اسپری‌ها به درون آتش هم واقعا بپرهیزند، چون ترکش حاصل از انفجار این ظرف‌ها آسیب‌های جدی به‌ویژه به چشم وارد می‌کند.
  • از طبقات بالا یا پشت‌بام نیز اقدام به پرتاب نارنجک، فشفشه یا ترقه به سمت خیابان نکنند. این‌کار خطر‌های زیادی به همراه دارد، مانند
  • گیرکردن این مـواد به درختـان کوچـه و آتش‌گرفتن آن‌ها، برخورد آن‌ها با عابران پیاده یا برخورد با سیم‌های برق.
  • برای نگهداری از مواد منفجره و محترقه، آن‌ها را ایمن در جعبه‌ای و به‌دور از دیگر مواد آتش‌گیر یا گرما و الکتریسیته قرار دهند.
  • هرگز آتش، آن هم آتش‌های بزرگ را در معابر باریک یا نزدیکی پست‌های برق، ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی برپا نکنند.

ابتکار عمل با بزرگ‌تر‌ها

بچه‌ها عاشق آتش‌بازی هستند، پس به‌جای بکن و نکن بیش ازاندازه سعی کنید آن‌ها را در مراسم چهارشنبه آخر سال خودتان همراهی کنید تا از این طریق بتوانید مراقبشان باشید. همچنین بهتر است که ابتکار عمل را به‌دست بگیرید و برای این مراسم خودتان برنامه‌ریزی کنید تا مشکلات کمتری پیش بیاید. برای این منظور برایتان چند توصیه عالی داریم:

با همراهی همسایه‌ها و البته نظارت چند بزرگ‌تر که بقیه از آن‌ها حساب می‌برند، آتش کوچکی داخل کوچه یا محوطه‌ای که خالی از درخت و ساختمان باشد، درست کنید و از قدیمی‌تر‌ها بخواهید مجلس را در دست بگیرند و خاطره‌ای شیرین یا قصه‌ای تعریف کنند. جوان‌تر‌ها هم آخرین جوک‌های شنیده شده و نشده ۱۴۰۱ را با خودشان بیاورند.

با مراقبت کامل همه را یک دوری از روی آتش رد کنید و برای اینکه جوان‌تر‌ها شیطنت نکنند و شما را با ترقه و نارنجک غافل‌گیر نکنند، از قبل بگویید که برنامه آتش‌بازی دارید. برای این منظور هم خودتان دست به‌کار شوید و مقداری وسایل آتش‌بازی ایمن از جا‌های مطمئن خرید کنید.

سعی کنید، برخی رسم‌های سنتی به‌جامانده از آیین چهارشنبه‌سوری را حتی اگر شده به‌طور نمادین برگزار کنید، مانند قاشق‌زنی، فال‌گوش‌نشینی و کوزه‌شکستن. اجرای این برنامه‌ها، هم فال است و هم تماشا. حتم بدانید بچه‌ها هم از اجرای آن‌ها لذت زیادی می‌برند.
برای جلوگیری از هرج‌ومرج و کار‌های خطرآفرین، مکان‌های خاصی در سطح شهر بـرای جشن پایان سال درنظر گرفته شده است که می‌توانید به‌همراه دیگر اعضای خانواده و دوستان و بستگان به آنجا بروید و شب خاطره‌انگیز و ایمنی را برای خودتان و دیگران رقم بزنید.

یک نکته مهم: وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی پودری در نزدیکی محوطه آتش ضروری است و پیش از ترک محل، حتما از خاموش‌بودن آتش هم مطمئن شوید.

۱۹ نفر
تعداد کشته‌شدگان سال گذشته حوادث چهارشنبه‌سوری در کشور

۹ ساله
درحوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته مشهد، کودکی نه‌ساله براثر انفجار کشته شد.

وضعیت مصدومان چهارشنبه‌سوری مشهد در سال ۱۴۰۰

۲۰ نفر
مصدومان منتقل شده به بیمارستان (اورژانس)
۳۷ نفر
مصدومان مراجعه‌کننده به بیمارستان
۴ نفر
مصدومان درمان‌شده در محل
۶۱ نفر
مجمـوع مصدومان

۲۲ عملیات
در چهارشنبه‌سوری سال گذشته درمجموع ٢هزارو ۹۳۴ تماس با سامانه۱۲۵ مشهد برقرار و ۲۲ عملیات مرتبط با حوادث چهارشنبه آخر سال برگزار شد که ۹ مصدوم به‌همراه داشت.

مواد محترقه بی‌خطر نداریم
مواد محترقه به هر شکلی که باشند، قابلیت انفجار دارند؛ از یک انفجار کوچک تا یک انفجار بزرگ. این را هم باید بدانیم که در صورت استفاده از این مواد در موقعیت‌های خطرناک و حجم زیاد، حتی نوع بی‌خطر آن هم قدرت تخریب زیاد و خسارت جانی و مالی به‌همراه خواهد داشت.

۵۰ درصد
بیش از ۵۰درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری، عابران و تماشاچیان هستند؛ یعنی سلامتشان بیش از استفاده‌کنندگان از مواد محترقه در خطر است.

۲۵ درصد
بیش از ۲۵درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری از ناحیه چشم آسیب می‌بینند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها دچار سوختگی می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->